≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Ett enkelt säljtips; ring

man-med-radio

Jag får många frågor per mail om hur man kommer igång som fotograf och det är t om folk som ringer och vill ha tips på vad man kan göra för att sälja mer som fotograf och överleva på det.

Så, här är nog mitt bästa tips: Ring.

Ring först, maila sen

Det behöver inte vara svårare än så, egentligen. Man kan lägga massor med timmar på att göra utskick, antingen med e-post eller något slags direktreklam. Problemet är bara att det är så otroligt lätt att säga nej till mail/brev/reklam, bara att inte svara, eller slänga i papperskorgen.

Om man ringer får man samtidigt en chans att se om man är på samma våglängd som personen/företaget man kanske ska ha som kund (det här med personkemi kan låta töntigt, men det avgör oftast hur samarbetet blir), och det är mycket värt. Känns det inte bra så är risken stor att det inte blir bra sen heller. Då är det bättre att tacka nej.

Det går såklart att kombinera olika former av marknadsföring, men i den här digitala tidsåldern då alla kommunicerar på Facebook, Twitter och hemsidor så är faktiskt ett helt vanligt telefonsamtal nästan något unikt.

Ringer jag olämpligt?

Man får bara se till att den man ringer inte känns stressad eller är upptagen på något sätt. Folk svarar alldeles för ofta i telefon för att se om det är något viktigt när de egentligen inte har tid/lust att prata. Men det är bara att fråga.

Jag träffar inte alltid mina kunder, ibland är det produktfotograferingar som sker nästan enbart via e-post, men jag pratar alltid med dem i telefon först. Man slipper så otroligt mycket missförstånd, även om man såklart kan skriva ett mail som sammanfattar vad man har kommit överens om. Ibland kan det vara ett möte, men oftast inte.

Ringa bäst vid förfrågningar

Speciellt effektiv är telefonen när det gäller förfrågningar. Ringer jag upp samma dag jag har fått en offertförfrågan brukar jag oftast kunna få uppdraget om kunden i fråga inte har tänkt sig något helt annat (oftast något otroligt mycket billigare, fråga mig inte varför dock).

Hur detaljerade offertförfrågningar kunder än skriver kanske man har några frågor, var ska bilderna användas, kan personalfotograferingen ske på en och samma dag, behöver ni verkligen frilagda bilder eller räcker det med helt vit bakgrund, och annat som avgör hur man sedan skriver sin offert eller kostnadsuppskattning.

Ringer man kan man också ha chansen att få kunden att hoppa över hela urvalsprocessen om de har skickat sin förfrågan till flera fotografer. Gäller det en viss dag, och man kan då, brukar ett telefonsamtal kunna bli en bokning då kunden slipper vänta på svar från alla andra.

Små jobb kan bli större

Det är mycket lättare över telefon, tycker jag, att fråga om de inte behöver något annat fotograferat när man ändå håller på, än att försöka få in det i ett mail. Ska man t ex fotografera en styrelsegruppbild kan man föreslå att ta individuella porträtt samtidigt för en liten extra kostnad. Eller passa på att få några bra bilder från kontoret/fabriken när man ändå är på plats.

Folk läser inte mail

Om man t ex skickar ett svar med några frågor är det mer regel än undantag att man bara får svar på några saker, oftast bara en sak. Det finns någon slags regel att bara ha en fråga per mail, men det kan vara lite svårt att hålla sig till. Och får man inte svar på allt man behöver veta för att ge en rimlig kostnadsuppskattning kan det lätt hända att man upplevs som jobbig eller tjatig innan man ens fått jobbet, om man behöver skicka fler frågor, eller upprepa sig.

Mot slutet av samtalet

För att avsluta det hela, ytterligare en fördel med ett telefonsamtal är att man på ett ganska enkelt sätt kan fråga om man kan få skicka lite mer information för framtida kontakt, eller om de kanske kan rekommendera någon annan man kan ta kontakt med som kanske behöver en fotograf, antingen på företaget eller någon i deras nätverk.

Det brukar ofta kunna ge något, annars har man redan fått igång en kontakt och kan fråga det via mail.

Det finns massor med fler saker som är bra med ett telefonsamtal när man vill sälja sina tjänster, men det får kanske vänta till ett annat inlägg.

Har du några egna tips eller erfarenheter, skriv gärna en kommentar.

5 comments… add one
  • Jimmy 9 maj, 2011, 20:53

    Hallåj Stefan, jag läser ofta din blogg och tycker du kommer med många bra tips och det är även kul med dina behind the scene. Det finns mycket nyttigt för en som vill försöka komma igång.

  • Stefan Tell 10 maj, 2011, 09:12

    Kul att du följer den och tack för kommentaren. Alltid uppskattat. Har du några specifika frågor du tror jag kan ha svar på, hör gärna av dig igen.

  • Jag är på samma linje som du Stefan. Jag har tänkt planera upp ett samtalsprojekt i mitt område länge nu men det blir aldrig av. Nu när jag såg ditt inlägg blev jag påmind och skall faktiskt ta tag i det snart.

  • Stefan Tell 18 maj, 2011, 11:53

    Ja, gör det. Brukar alltid ge något, antingen direkt eller sånt man kan följa upp. Är ju också betydligt mycket mer effektivt som säljmetod jämfört med de flesta andra sätt. Fast tidkrävande såklart, och inte alltid så roligt när de säger nej.

  • Tobias 20 juli, 2011, 17:53

    Hej Stefan,

    Det är viktigt att förstå betydelsen av ett samtal när det handlar om att marknadsföra sig själv. Något många glömmer, inklusive mig. Har spenderat de senaste dagarna med att mejla trots att jag vet hur pass mycket mer effektivt det kan vara med ett samtal.

    Din text motiverade mig att ringa och jag har redan satt igång. Olyckligtvis fått nej än så länge. Men det är bara att kämpa vidare!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.