≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Studioporträtt av Lobbyn, en komikertrio

Behind the scenes - Studiofotografering av stå-upp-komiker, Lobbyn

Att fotografera porträtt kan ibland vara svårt och ibland vara lätt, men så länge det är en person man ska hålla reda på är det alltid relativt lätthanterligt. Tre personer i samma bild är minst tre gånger så svårt, om inte svårare än då.

Denna gång var det tre komiker, ståupp-komiker för att vara exakt (har fortfarande inte kommit på det optimala sättet att skriva termen) och de behövde nya pressbilder för deras samarbetsprojekt. Erik Löfmarck, Agneta Wallin och Lasse Nilsen heter de, och tillsammans har de kört LobbynKulturhuset inför valet 2010.

Just gruppbilder är det lätt att krångla till i onödan, speciellt om man har lite trångt i fotostudion. Så jag körde en väldigt enkel ljussättning med två blixtar och lät mina stjärnor göra resten av jobbet.

Enkel gruppbild, enkel ljussättning

Erik Löfmarck, Agneta Wallin & Lasse Nilsen. Fotograf Stefan Tell

Gruppbilder behöver inte vara svårare än såhär, eller mer krångliga heller för den delen. Man har som fotograf jobb nog att få tre kroppar med tre huvuden, sex armar och sex ben med tillhörande fötter att se ut på en någorlunda vettigt sätt.Det går såklart att klippa och klistra i Photoshop, men det är bara i absoluta nödfall som man kan föreslå den lösningar.

Personligen tycker jag att gruppbilder nästan enbart hänger på dynamiken i gruppen, man tar liksom inte tre porträtt i ett (när tre personer ska vara med) utan snarare ett porträtt av en grupp/sak med tre huvuden. Det är samspelet mellan dessa som gör om det blir kul, bra eller intressant.

Då är det skönt att ha resten av bilden väldigt enkel.

fotter

För att inte tala om att det är tre gånger så stor risk att någon blundar, pratar, gäspar eller gör något annat som resulterar i en bild som inte går att använda. Vi testade t ex att ta en typisk DN-bild där alla fick blunda, men även då krävdes ett par bilder för att de skulle blunda samtidigt.

behind-the-scenes-fotostudio-beautydish-gruppfoto

Enkel ljussättning med två blixtar

detalj-oga-catchlights-tvaReceptet; en blixt med beautydish från en bit ovanför huvudhöjd, riktad i brösthöjd ungefär, ger ett rätt kontrastrikt ljus med tydliga skuggor utan att vara alltför hårt. Får helst inte vara för snäv vinkel ovanfrån så blänket i ögonen inte syns, eller det blir alltför djupa skuggor i ögonhålorna (om man inte fotograferar hårdrockare dvs, då är ofta djupa skuggor ett plus eller ett måste).

En andra blixt står bakom en reflexskärm med diffusionsmaterial för att mjuka upp ljuset aningens, det syns fortfarande som en liten prick i nederkant av ögonen, men sprids lite bättre och lättar upp alla skuggor. Riktad snett uppåt. En softbox modell större eller åtminstone inte för liten går också bra. Ett paraply skulle säkert också funka.

Den andra blixten hjälper även till att göra ljuset på golvet och bakgrunden hyfsat jämn. Inget måste, men det är lättare att använda en blixt för detta  snarare än bara en reflexskärm när det gäller gruppbilder.

Komikerna från Lobbyn, Erik Löfmarck, Agneta Wallin & Lasse Nilsen. Fotograf Stefan Tell

Ljuset från rakt ovanför kameran

Med en så enkel ljussättning som denna behöver man inte tänka så mycket på att alla har sina bästa sidor hit eller dit för att det ska funka med kantljus och hårljus, eller hur huvudljuset från ena sidan fungerar ihop med fyllnadsljuset från andra sidan. Det är bara att fotografera.

Ställer man sedan de som ska fotograferas i gruppbilden ganska nära bakgrunden, i det här fallet stod de nästan mot bakgrunden, får man automatiskt lite skuggor som gör att bilden känns lite mer levande i mitt tycke. Och en mellangrå pappersbakgrund gör att bilden blir ganska lättanvänd. En ruta man kan lägga in i en layout och som känns ganska lugn och harmonisk.

Lobbyn: Erik Löfmarck, Agneta Wallin & Lasse Nilsen. Fotograf Stefan Tell

Svartvita gruppbilder är enklare

Jag levererade både gruppbilderna i färg och svartvitt, men tycker nog att de svartvita fungerar bättre och känns enklare att använda. En svartvit bild av en grupp människor är också enklare att kompensera för olika människors olika hudtyp och hudtoner utan att det blir konstigt.

fargbild-studiofoto-trioAlla bilder togs med exakt samma ljussättning och inställningar i kameran, framkallades sedan i Lightroom 3 för att sedan få lite mer kontrast här och där i Photoshop, mest ett kurvlager och Gradient Map (blandningsläge Soft Light med låg opacitet).

Jag använde en Nikon D700 med ett 24-70/2.8. Inte mitt favoritobjektiv i fotostudion, men för att få med alla i helkropp var det enda alternativet. Blixtarna var en Profoto Compact 300 (ljuset underifrån) och en Profoto Compact 600R i en vit Softlight Reflector (beauty dish).

Vill ni följa Lobbyn på Facebook så har de en egen sida, annars har medlemmarna egna hemsidor också; Erik Löfmarck, Agneta Wallin och Lasse Nilsen.

Just Erik har jag fotograferat tidigare vid två tillfällen, en gång i studion med en blixt och med tre blixtar och en gång på Drottninggatan.

Hoppas jag lyckas se dem live på riktigt denna gång, inte bara i fotostudion.

8 comments… add one
  • Elliot 3 november, 2010, 16:28

    Hej Stefan!
    Stiliga bilder som alltid.
    Som nybliven Nikon-ägare har jag en fråga,
    -Vilken råkonverterare använder du?
    Camera Raw eller Nikons egen, som sagts mig få ut det mesta ur Nikonfilerna.

    Lurar även att byta från Bridge till Lightroom..
    har du nån koll där och har någon favvo?

    Hälsningar Elliot

  • Peter Garpefjäll 3 november, 2010, 23:20

    Tjena Stefan!
    Håller med. Bra bilder som alltid.
    Vad heter den gråa bakgrunden som du använder?
    Tycker den ser bra ut i bild.

    Mvh
    Peter Garpefjäll

  • Stefan Tell 8 november, 2010, 01:26

    Elliot: Jag använder i princip alltid Lightroom 3, men i vissa fall är enda lösningen att använda Nikons Capture NX2 (som definitivt kan få fram det lilla extra ur råfilerna men det kräver tålamod då programmet är helt otroligt segt, användarovänligt och instabilt jämfört med underverket Lightroom).

    Peter: Har tyvärr ingen aning om vad kulören heter, men den är rätt mellangrå och neutral. Ska kolla nästa gång jag köper en ny, den här börjar bli ta slut.

  • Elliot 8 november, 2010, 13:48

    Tack för svar!
    Vilka typ av lägen tar du till Nx?
    Du är grym! Vilken källa av kunskap du är.
    Jag är mycket tacksam.
    Sol! Elliot

    • Stefan Tell 17 november, 2010, 10:11

      Hej igen, angående NX är det nog mest när jag tror att det är enklare att använda deras U-point-grej istället för att maska i Photoshop, eller när det finns en poäng att dra nytta av Nikons inbyggda D-Lighting som kan vara bra att ha. Ibland. Hudtoner kan i vissa fall vara enklare att få till i NX2 också, men för det mesta är det inte värt besväret.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.