≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Fusk-Strobist på Drottninggatan

Erik Löfmarck, pressbild på ståuppkomiker

Erik Löfmarck är en ståuppkomiker som körde en serie shower (Lobbyn) före valet med politiskt tema, då fotograferade jag honom i min fotostudio (porträtt med tre blixtar och porträtt med bara med en blixt). Nu är det dags för en ny show och nya bilder till affischer och press. Läs gärna hans blogg.

Han ville ha en bild med honom i fokus och lite folk som ”flöt” omkring på sidorna, lite som en flod. Inte helt lätt att ordna mitt på dagen i en stad där alla undviker kameror som pesten och det faktiskt är rätt glest med folk, trots att vi valde Drottninggatan mitt i lunchrusningen. Plus att det är rätt ljust ute.

En hyfsat stark blixt och solljus

Nu när jag har fått blodad tand att köra en lyxigare variant av Strobist-metoderna (eller vad man ska säga), enda skillnaden är att jag har en Profoto AcuteB 600R som har kan ge rätt mycket mer ljus än vanliga kamerablixtar (som man får betala för med betydligt tröttare rygg). Det visade sig behövas mitt på dagen för att ens komma i närheten av den idé vi hade för bilden.

behind-the-scenes-utomhusportratt-med-en-blixt

Tillfällig fotostudio på Drottninggatan

Vi möttes på Sergels torg och efter lite rekande fram och tillbaka kändes en del på Drottninggatan i närheten av Plattan som ett bra ställe att slå läger. Upp med blixten, upp med stativet och sen hänga själva batteriaggregatet på stativet för lite mer tyngd och stabilitet (det blåste något enormt den dagen).

test-av-ljussattning-med-en-blixt-utomhus-infor-fotograferingJag hade satt upp samma enkla ljussättning på gården utanför kontoret där jag sitter för att hitta bra inställningar och ta några testbilder att utgå från (för att slippa trixa för mycket med sånt när jag tar av andra människors tid, dvs kundens).

Enda skillnaden, förutom att det var folktomt där, var att blixtparaplyet fick stanna i väskan pga av den kraftiga vinden. Min ursprungliga tanke var att ta med mig en beauty dish och raster för att begränsa ljuset till bara Erik, men den är så otymplig och jag har ingen bra väska den passar i. Än.

Dagsljus, ND-filter och lång slutartid

Efter lite experimenterade för att få folket som gick förbi på Drottninggatan lagom oskarpa och ”flytande” blev 1/8 sekund och bländare f/16 det vi körde på. För att det skulle funka med ljuset som var utomhus och så mycket blixtljus jag kunde få fram fick det bli ett ND-filter (3 bländarsteg mörkare) en lösning.

Inte helt optimalt eftersom ett neutralt gråfilter på objektivet tar bort ljus från hela bilden och alla ljuskällor, men för att få till en längre slutartid fanns det inte så många andra lösningar, bländaren var redan så liten den kunde bli.

Erik fick stå med solen i ryggen, så det blir lite effekt av att exponera på bakgrunden och ljussätta hans ansikte i skuggan med blixten. Som en bonus kom det lite kantljus från solen som speglades i skyltfönstren i bildens vänsterkant, men det syns inte så mycket.

obehandlad-bild-direkt-fran-kameran

Såhär såg bilden ut vi valde att gå vidare med direkt från kameran i Lightroom 3, lite folktom och gråtrist, men det går ju att ordna. Eftersom vi inte bara tog en enda bild fanns det lite andra att plocka delar från, med kameran på stativ var det rätt lätt att kopiera in lite andra människor som är suddiga.

viss-redigering-i-lightroom

Frå gråtrist bild till en lite kallare

Först så behövde den lite gröntrista gråheten försvinna. Jag hade fotograferat med förinställd vitbalans för att slippa att den växlade mellan bilderna (anpassat för ljuset på hans ansikte eftersom det är enda stället där ljuset var hyfsat konstant då det belystes av blixten).

Så det blev rätt trist, men lätt att ordna. Lite justering av vitbalans i Lightroom och justeringslager i Photoshop förvandlade bilden till något lite kallare och blåare i ljuset. För att ha en bättre kontrast mot det varmare ljuset i ansiktet helt enkelt.

Klipp och klistra in lite extra mingel

bild-att-plocka-delar-fran-till-collageUtifrån denna klippte och klistrade jag in folk till höger och vänster, med hjälp av enkla lagermasker, från andra bilder vi tog med samma inställningar och stativet/kameran på samma plats (nästan).

Lite extra pill blev det så en millimeters förskjutning av kameran gör att linjerna i gatan inte helt är exakt bild för bild. Men, inget som inte går att ordna.

När väl alla var på plats för att det skulle kännas lite mer ”myller” i bilden gjorde jag lite justeringar av kontrasten och annat småputs.

Slutresultatet blev en bild som jag är klart nöjd med, men nästa gång jag gör något liknande kommer jag definivt att försöka lägga fotograferingen lite senare på dagen eller ta med mig en ljusmodifierare som kan ge lite mer ljus och vara mer avgränsat (t ex en beauty dish eller kanske t om en Magnum-reflektor med raster).

Fast det som nog skulle ha underlättat mest för att få till känslan av suddiga folkströmmar som flyter förbi en skarp Erik hade nog varit att ställa en skål med godis bakom honom. Då kanske fler hade valt att gå lite närmare och inte göra långa omvägar för att undvika risken att vara med på bild.

Alternativt använda statister? Men lite mörkare tidpunkt hade nog varit enklast, då skulle det kanske även bli roligare med neon i bakgrunden. Värt att försöka komma ihåg om tillfället dyker upp igen. Det är lite synd att himlen är helt utfrätt, även om det inte var mycket till himmel den där blåsiga gråtrista dag.

Kul uppdrag, hur som helst.

Comments on this entry are closed.

  • Stefan 8 oktober, 2010, 18:19

    Alltid lärorikt att läsa in denna blogg. Fick en idé från detta med ”flytande” folk till ett av mina kommande projekt :) //Stefan

  • Elliot 11 oktober, 2010, 11:11

    Hej Stefan!
    Hur nöjd är du med din D700?
    Ska nu köpa ny kamera.
    Önskar,
    snabb och säker autofokus
    Fina filer
    och möjlighet att plåta på höga Iso-tal.

    Det står ju alltid en ny kameramodell runt hörnet.

    Hälsningar Elliot

    • Stefan Tell 13 oktober, 2010, 09:53

      Hej Elliot,
      jag köpte mest D700 för att det var den enda Nikon som hade fullformatssensor och samtidigt var prisvärd när jag behövde byta till något mer modernt, hade innan en D2x. Det kändes lite smart att ha en kamera som både kunde vara hyfsat portabel men med ett batteripack förvandlas till något som såg dyrt ut (ja, ibland kan det nog göra nytta) och hade vertikalgrepp, plus såklart betydligt bättre batteritid.

      Det här med ljuskänslighet och så, har du råd är väl Nikon D3s absolut bästa alternativet om du ska ha Nikon. D700 (och D3) börjar ju bli några år gamla, och ibland kan kanske en billigare modell ändå vara bättre på vissa saker, t ex D7000 (har inte provat eller läst så mycket om den dock).

      Jag är fortfarande väldigt nöjd, autofokusen tycker jag nästan styrs mer av vilket objektiv man använder. Mitt 24-70 är snabbt och väldigt säkert, 50/1.4 G är lite sådär och 84/1.4 (gamla modellen) blir fantastiskt när allt stämmer men behöver rätt mycket ljus och kontrast för att funka bra.

      Jag kan nog varmt rekommendera den som i mitt tycke den mest prisvärda fullformatskameran Nikon har, D4 och ev. D800/D700x (?) vet man ju inte när de kan tänkas komma. Behöver du en fullformats-Nikon idag, så köp den. Annars finns det mer moderna Nikon som säkert är bättre på vissa saker, även om de kanske är billigare.

  • Joakim 11 oktober, 2010, 13:57

    Vilket ofattbart fusk! ;-) Skojar bara, kul läsning!

    Det är roligt att använda blixt i miljöer på det här sättet. Kan bli väldigt snygga bilder. Tycker du fick till det riktigt bra med urban känsla.

    • Stefan Tell 13 oktober, 2010, 09:45

      Tack, tänkte bara jag skulle gardera mig eftersom jag inte använde en vanlig Speedlight, läser man kommentarerna på Strobist.com kan de ibland låta väldigt arga och sårade så fort han har använt lite större blixtar.

  • Elliot 13 oktober, 2010, 21:08

    Stort tack för köpsupporten. Känns bättre nu :)
    Får låna en D700 i morgon för att provplåta. Tror att det blir den.
    Sen om det i framtiden dyker upp något outstanding så får jag väl sälja och köpa nytt. Så där som vi gör nuförtiden.
    Tack igen för en fantastiskt givande blog. Fortsätt skriv! Jag läser.

    Hälsningar Elliot
    -bor nära din studio. En dag stöter vi ihop på gatan eller ett kvarterscafé. Det ser jag fram emot.

  • Elliot 15 oktober, 2010, 10:39

    Hej Stefan!

    Den dagliga kommentaren :),
    Du gillar ju Beauty-reflektorn. Jag med, men undrar över den mer portabla
    Rotalux Deep Octa 70cm. Nu är den förvisso Elinchrome, men du har säkert koll på profotos variant. Väska är som sagt något som måste lösa om man väljer wok-pannelösningen.
    Trevlig helg! Elliot

  • Elliot 15 oktober, 2010, 11:19

    En väska till din beautydish hittad. Du nämde att det skulle lösas:
    http://www.kaceyenterprises.com/?page_id=7
    Elliot

    • Stefan Tell 15 oktober, 2010, 15:43

      Tack för tipset. Ska kollas upp, vet att Tenba har någon väska som heter typ Car Case som också ska passa. Måste först se om det finns en lösning där man kanske kunde ha en större där även AcuteB-aggregatet ryms, så behöver man inte lika många väskor.

  • Elliot 15 oktober, 2010, 15:57

    De nada! Nu ska d700 testas i helgen.
    Lånade en just. Kul kul!
    Trevlig helg!
    Elliot

  • Tomas Gillberg 6 juni, 2012, 08:57

    Tack för detta tipset, skall omsättas i praktiken inom kort. Bra tänk där med NDfilter o stark ljuskälla, eller helt enkelt ta det senare under kvällen. BTW D800 är något av det bästa jag införskaffat! Så ofantligt lättjobbad.

  • Stefan Tell 7 juni, 2012, 11:07

    Tack för kommentarerna igen,

    har du ork och lite fler blixtar kan man ju alltid sätta kantljus på huvudpersonen bakifrån så blir det lättare att i efterhand montera in floden av flytande oskarpa människor från andra exponeringar. Med bara en blixt är det lätt att det blir lite grötigt om inte huvudpersonen har på sig någon unik färg, t ex en orange jacka. På min bild fick jag se till att klistra in från bilder där det inte var folk precis bakom hans silhuett.