≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Bättre porträtt med enkelt ljus

Porträttfotografering mot vit bakgrund i fotostudio. Ljussättning för halvkroppsporträtt med två blixtar, en beauty dish och ett kantljus. Fotograf Stefan Tell

Ibland är det enklaste också det bästa, både när det gäller porträttfotografering och ljussättning. Kanske blir tjatigt till slut, men bästa sättet att lära sig något är att göra det tillräckligt många gånger tills det sitter. I ryggmärgen. Inte alltid lockas av att göra något helt nytt (även om det såklart är bra om man vill lära sig något nytt).

Den mest flexibla ljussättningen

Jag fotograferar rätt mycket porträtt till företag, allt från personalfotografering till styrelseporträtt och bilder till reportage och reklam. Det finns nog ett ansikte med i säkert 90% av de bilder jag tar. Eftersom alla ansikten är olika, alla har olika hudtyper, alla har olika frisyrer osv osv, så finns det en poäng med att hitta en ljussättning som fungerar med minsta gemensamma nämnare. Den blir nästan automatiskt den bästa och mest flexibla.

Mer exempel och ljussättningsdiagram längre ner på sidan

Ljussättning för alla

I min bok är nog den mest användbara ljussättningen den som klarar av långa som korta personer, tjocka och smala, de med hår och de utan, ljus hy eller mörk, små ögon och stora, plus att den ska ge ett livfullt intryck hos personen (ljus i ögonen, oavsett storlek).

Titta gärna igenom mina andra inlägg om ljussättning:

Porträttfotografering med beauty dish - jämförelse mellan svartvitt och färg

Sen skadar det inte om bilderna blir bra i både stora och små format (det är inte alltid så självklart). Blir porträtten lika bra i svartvitt som färg är det såklart också ett plus. Utan att behöva bli tråkiga och platta.

Med eller utan bakgrund

Viss ljussättning fungerar jättebra i en viss miljö men faller platt om man skulle få för sig att frilägga personen på bilden, det omvända är ju rätt vanligt det också.

Det mest praktiska är såklart om det kan fungera som en grundljussättning man kan bygga vidare på beroende på vilken miljö man hamnar i.

Ska gärna fungera i små lokaler också

ansiktsportratt_beautydish_fotostudio

Det kanske är det sista men ack så viktiga punkten, för det där konferensrummet som man blev lovad att kunna bygga om till en tillfällig fotostudio visar sig ofta vara betydligt mindre än vad som är roligt eller användbart.

Takhöjden är kanske det minsta problemet, för är det alldeles för lågt kan man alltid låta de som ska fotograferas sitta på en stol, och kanske vid ett bord (som då kan extraknäcka som reflexskärm).

Ljus vi är vana att se

Alla som har läst en serietidning eller kanske t om försökt lära sig teckna vet att det ska vara en liten skugga under näsan, lite skugga under hakan och gärna något som definierar käkbenet litegrann. Och ofta att ljuset kommer lite från sidan så att ansiktet känns lite mer tredimensionellt, t ex utmed ena kinden.

anatomiKolla t ex på den klassiska tecknaren och instruktören Andrew Loomis och hans anatomiböcker för tecknare, finns att beskåda på Fineart.sk gratis om man kan tåla att de dyker upp litet nakenbilder ibland (inget att oroa sig för egentligen då det bara är som krokimodeller fast på nätet).

Det mesta av hans lektioner bygger på ungefär samma ljussättning, lite hårt ljus för att det ska vara enkelt att rita en förenkling av ansiktet, och lite uppifrån från sidan. Och det är väl så det blir enklast, när ansiktet delas in några olika plan/skivor/delar/områden med väl definierade kanter.

Diagram över ljussättning i fotostudio för porträtt med beauty dish och kantljus

Ljussättning med två blixtar

Krångligare än såhär behöver det nog inte vara för att få till bra porträtt som fungerar för olika ansiktstyper. En beauty dish som huvudljus och en softbox som kantljus (och även för att lysa upp den vita pappersbakgrunden).

Det går såklart att använda ett silverfärgat eller vitt paraply som huvudljus, eller en softbox. Placeras de en så pass lång bit ifrån ansiktet som här blir de ändå mest en rätt liten ljuskälla som kommer ge ett relativt hårt och kontrastrikt ljus med tydliga skuggor.

Vill man ha mer skugga på ena sidan av ansiktet är det bara att flytta blixten längre från kamerans ”axel”, i det här fallet mer till vänster.

Lätta upp skuggor

Blir skuggorna för mörka kan man placera en reflexskärm till höger om modellen sett från kameran så kommer det genast bli mjukare kontraster. Alternativt placera modellen hyfsat nära en vit vägg, så behöver man ingen extra utrustning.

effekten_av_kantljus_bakifran_jamforelse

Effekten av kantljus

Kantljuset som kommer snett bakifrån kommer troligtvis att ge olika resultat på olika personer, se exempel ovan. Det finns en poäng med att inte ha det för lågt då det kan lysa upp hakan underifrån bakifrån för mycket, och då försvinner skuggan under hakan som är rätt bra att ha där.

Beroende på om modellen har en stor frisyr eller väldigt mycket skägg kommer effekten att variera. Men på exemplen ovan är det mer att det visar på skillnader i hudtyp och struktur.

Vill man minska släpljuseffekten (som förstärker strukturen i huden) kan man alltid försöka att mjuka upp ljuset ytterligare, med något slags diffusionsmaterial.

Tänk på öronen

Rött öra av blixtljus bakifrån i fotostudioDet klurigaste (nästan) med kantljus bakifrån är nog att hitta en vinkel så att ljuset inte lyser genom örat på modellen, inget problem såklart om det finns en frisyr som örat kan gömma sig i.

Eftersom öron är rätt tunna och fulla med blodkärl är det lätt att det ser som som något väldigt rött, och det är inte så kul. Röda öron förknippas ju ofta med saker man kanske inte vill tänka på när det gäller vanliga porträtt.

Som vanligt användes Profoto-blixtar (en AcuteB 600R och en Compact 600R), en Nikon D700 med ett 85mm/1.4. Efterbehandling gick via Nikon Capture NX2 och sedan en liten vända i Photoshop CS4 (har inte hunnit installera CS5 än) för att sedan importeras i Lightroom 3 som är smidigt när man enkelt vill göra olika versioner av bilderna, t ex beskurna ansiktsporträtt.

Vill du läsa inlägg om fotografering och ljussättning på plats (on-location)? Eller använd länkarna till höger.

8 comments… add one
  • Ulf Seijmer 25 augusti, 2010, 20:15

    Strålande sammanfattat Stefan! I nästa vecka är det dags att ställa upp personalen för nya bilder, dina tips mottages tacksamt.

  • Jonas Burman 21 september, 2010, 20:25

    Tack för ett fint och tydligt inlägg Stefan. Jag testade att fotografera en grupp människor på 16st idag, med den här uppställningen som grund. Jag jobbade dock med två softboxar och lite andra anvstånd än de föreslagna, men grundprincipen var som du beskrev. Jag tyckte att ljussättningen fungerade bra. Softboxen till vänster om mig flyttade jag lite då och då beroende på ansikte och hur skuggorna föll.

    Tack och ha en bra dag!
    /Jonas

  • Stefan Tell 21 september, 2010, 23:28

    Kul att den lilla guiden, eller vad man ska kalla den, har kommit till användning. Den här ljussättningen är ju en enkel startpunkt som man kan modifiera i oändlighet, och som du säger kan det krävas lite anpassning beroende på hur personen man ska fotografera ser ut (även om jag oftast försöker att inte flytta på blixtarna utan snarare be personen att posera tills det blir bra).

  • Emmelie 20 januari, 2011, 17:39

    Det verkar som att du kan din sak inom fotning. Därför
    undrar jag om du har några basic tips att ge mig. Ska fota i en
    studio om några dagar. Jag har en modell, ska ta 60 bilder på 20
    minuter på ett flertal olika stationer och olika effekter med
    ljussättning o.s.v. Det finns en softbox, som jag tänkte ta några
    motljus bilder i och även ställa den mot personen. Hur funkar den
    bäst? Rakt framför eller från sidan? Har även en beauty dish att
    jobba med. Den har jag koll på, vet vilket avstånd den ska stå på
    och att den skall stå lite snett framifrån.

  • Danne Pedersen 26 januari, 2011, 22:06

    Hej
    Tack din fina beskrivning. Jag och min dotter har börjat prova porträtt foto lite hemma och behöver alla tips i världen…
    Jag undrar lite varför du inte använder Lightroom 3 till hela processen utan använder Nikons program samt Photoshop?

    • Stefan Tell 27 januari, 2011, 00:16

      Ja, du. Det händer inte så ofta, för det mesta är det bara LR3 och PS. Men, som jag säkert tjatat om tillräckligt finns det vissa tillfällen då NX2 faktiskt är enklaste sättet att uppnå den bilden man såg i kamerans display.

      De gånger den såg ut precis som man ville ha det. Men oftast är Nikons program knappt värt att öppna tyvärr, alldeles för långsamt och krångligt.

  • Niklas Larsson 8 november, 2016, 13:57

    Hej!
    Mycket intressant och lärorik läsning, inte bara i det här inlägget utan även i många andra inlägg.
    Gillar att du har angett mått på ljusdiagrammet, det ger mig som nybörjare väldigt mycket.

    Mvh Niklas

  • Fotograf Stefan Tell 15 november, 2016, 10:58

    Tack Niklas,
    kul att du hade nytta av dem.

    Sen måste jag säga att jag blivit mycket sämre på den nogranna dokumentationen jag höll på med förut. Mått har jag med ibland men oftast räcker det numera med att ha en eller två BTS-bilder som visar vilka ljusformare jag har använt och ungefär var de står.

    Ett annat tips som jag använder mycket är detta:
    http://www.stefantell.se/blogg/2013/11/minneskorttricket/

    Otroligt smidigt att spara ner några bilder från senaste fotograferingen om man vill återskapa vad man gjorde då. Enkelt att kolla hur ljus bakgrunden är, eller lite allmänt på histogrammet.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.