≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Beautydish-porträtt med en blixt

Porträttfotografering med enbart en blixt och beautydish. Fotograf Stefan Tell

Jag har mer och mer försökt hitta bra och enkla ljussättningar som använder så lite blixtutrustning och annan studioutrustning som möjligt, mest för att jag vill kunna ta bra idéer och lösningar från fotostudion och sedan använda samma när jag fotograferar utomhus eller annan miljö. Då kan det vara bra att se vad som fungerar och inte. Att släpa på för mycket saker blir man aldrig glad av.

Senaste chansen jag fick en lämplig modell att testa mina idéer på var när konstnären, scenografen (och mannen bakom t ex Mulle Meck-lekplatsen i Järvastaden utanför Stockholm) Tor Svae.

Ljussättning med en blixt & beautydish

Diagram över porträttfotografering med bara en blixt/beautydish. Fotograf Stefan Tell

En beautydish högt upp för porträtt

Det jag ville med dessa porträtt var att få den där känslan av att ena kanten på modellens ansikte och kropp ligger i en mjuk skugga som i princip är svart. För att få lite större ljus satte jag inte på det raster som jag ofta har annars när jag fotograferar med en beautydish. Hade jag använt det skulle bilderna blivit väldigt mycket mörkare (eftersom det blir en betydligt smalare ljuskägla) och effekten något helt annat.

Studioblixtar som har ett separat blixtaggregat har betydligt mindre lamphuvuden än de kompaktaggregat (t ex Profoto Compact eller D1) som behöver ha allt packat i samma del. Så när jag ändå har köpt ett AcuteB 600R för ett tag sedan mest för utomhusbruk passar det väldigt bra för den här typen av porträtt.

Av två skäl. Dels för att lamphuvudet är mindre och jag kan få upp blixt och eventuell ljusmodifierare lite lite högre upp mot taket (har inte mer än 2,6 meter i takhöjd tyvärr) och dels för att det går att få ner effekten på blixten väldigt mycket mer än när jag använder Profoto Compact (då jag många gånger har ND-filter på kamera eller blixt för att minska ljusstyrkan).

Nu satte jag blixten och beautydish på ett bomstativ så högt upp jag kunde och vinklade ner ljuset direkt mot modellens ansikte. Eftersom det inte är några andra ljuskällor som ljussätter modellen och ljus kommer rätt högt uppifrån, blev det inte mycket ljus i ögonen (som många gånger kan vara önskvärt i porträtt).

Men, eftersom han klarar sig bra med bara ett litet blänk i ena ögat och snygga glasögonbågar tyckte jag att det räckte. Skulle jag satt till ett extra ljus eller reflexskärm hade det blivit en helt annan bild (som jag såklart också provade, men det blir ett annat blogginlägg).

Mjuk men snabb ”falloff”

detalj-falloff-beautydish-porträttEn av de skönare sakerna med ljuset från en beautydish är att ljuset på kanten av ansiktet (när man använder den på det här sättet) går ganska fort från ljust till mörkt, det som brukar kallas ”falloff” på engelska, men det är en väldigt mjuk övergång. Det gör att det man fotograferar verkligen får en tredimensionell känsla, och man förstår hur huvudet är format.

Det beror såklart mycket på var och hur man placerar ljuset, men just att det är en mjuk övergång gör att skuggorna blir lite roligare. Sen skadar det inte att ha en ganska mörk kant ibland om man vill få den som är med på bild att stå ut lite från bakgrunden som i detta fall var en vit pappersbakgrund som blev ljusgrå av det ljus som nådde den.

Hade jag inte haft så kort avstånd mellan modell och bakgrund (typ 2 meter) skulle jag nog behövt ljussätta bakgrunden separat eller ha ett kantljus för att allt inte skulle flyta samman, men nu kom det så pass mycket ljus från blixten att bakgrunden fick en lagom grå nyans med lite skugga på vissa bilder från modellen. Så det finns fördelar att fotografera i mindre utrymmen ibland.

4 comments… add one

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.