≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Använd fotograf och bilder kostnadseffektivt

En sak jag stöter på lite för ofta i arbetet som frilansande fotograf är kunder som slänger sina pengar i sjön. Om de slänger pengarna i min sjö kunde man tycka att jag borde vara nöjd, men det känns alltid trist att se hur mycket mer effektivt de kunde använda sin marknadsföringsbudget, eller om de har, sin fotobudget.

Använd fotografen mer effektivt

Det är nog det lättaste sättet att spara pengar när man som kund anlitar en fotograf. Jag vet inte hur många gånger som kunden kommer på när man väl är mitt uppe i en fotografering att det kanske hade varit smart att samtidigt fotografera lite verksamhetsbilder från fabriken eller miljöbilder på kontoret. Fast då är tidplanen oftast rätt fullbokad och det hinns inte med.

Betala inte för restid i onödan

Undantaget de studiofotograferingar (mestadels porträttfotografering) jag gör åt mina kunder så blir det oftast lite restid som man måste ta betalt för eftersom jag inte har alla kunder i samma kvarter. Två timmar restid för två timmar fotografering är till exempel rätt lite valuta för pengarna. Speciellt om man lite för sent kommer på att man kunde klämt in något annat när fotografen ändå var på plats.

Med lite planering är det här såklart inget problem. Många fotografer, jag inkluderad, brukar ha timpriser lite och rabatterade dagspriser och (eller halvdagspriser). Jag bokar hellre in mig på lite längre (ja, lite) uppdrag än de som ”bara” tar en timme, och ger gärna lite rabatt när det blir större uppdrag.

En liten chansning kan löna sig

Det här gäller för både fotograf och köpare av fotograftjänster, och i slutändan brukar båda sidor vinna på det. För fotografen räcker det egenligen med att ställa frågan: ”När vi ändå håller på, ska vi inte se till att ni har några bra bilder från ert kontor” eller något i den stilen. För kunden gäller samma sak, och när man ändå har frågan uppe kan såklart priset diskuteras.

Även om många fotografer har en prislista eller säger att de följer SFFs eller BLFs prislista, är det såklart oftast bara en startpunkt för en diskussion, eller en fingervisning om vad man önskar att man kunde ta betalt.

Mängdrabatt och prutning

Jag gillar att pruta. Och jag gillar faktiskt när mina kunder prutar. Mycket hellre att det blir en prisdiskussion som leder till jobb än att ständigt maila kostnadsuppskattningar som man inte får svar på för att priset kanske inte var rätt.

För att återgå till ämnet så gäller det för båda parter, tycker jag, att se till att alla blir så nöjda som det går. Och det gör man enklast genom att se till att det blir valuta för pengarna, och den nedlagda tiden.

En annan aspekt, som jag egentligen hade tänkt skriva om innan jag tappade fokus, är att bilder är till för att användas. Mer lönsamt för kunden, och roligare för fotografen.

Ha en bildbank och använd den

Så enkelt är det egentligen. Men många gör det krångligare än det behöver vara. Att anlita en fotograf till en fotografering kan tyckas vara en stor kostnad, men om bilderna hamnar i företagets bildbank och används på webben och i trycksaker blir det snarare en investering som betalar av sig rätt fort.

För det som ofta hindrar företag att använda bilder smartare är många gånger (enligt min erfarenhet) att de finns på en CD som ligger i någons bokhylla. Så det blir svårt att komma åt dem. Och då används de inte. Då kan den där kostnaden kännas stor, om de bara användes till en enda trycksak.

Gör det inte krångligt

Nu är jag inte så insatt i alla bildarkivslösning som finns, men för många av mina kunder som är små och medelstora företag räcker det oftast gott med att ha dem på en lokal server på kontoret. Bara de inte ligger på en CD.

Ett annat alternativ är att t ex använda en tjänst som Flickr där man kan lagra högupplösta bilder till en väldigt liten kostnad per år. Fast det finns säkert många andra nätbaserade bildarkiv som inte måste kosta skjortan.

Ha rätt avtal först

Innan du som kund börjar använda bilderna du fått från fotografen hej vilt bör du bara kolla vad ni kom överens om. Det här är egentligen något som förtjänar ett eget inlägg, och det skrivs om det ständigt på nätet. Men i korthet ska båda parter vara överens om hur bilderna får användas.

Jag som fotograf är nog ganska pragmatisk och vill hellre att mina kunder använder bilderna så mycket de bara kan och vill. Och det kommer de göra om det är enkelt.

Så jag brukar föreslå att de köper loss rättigheterna för fri användning. Det ger mig mer nöjda kunder och chansen att få fler uppdrag ökar rejält. För kunden blir allt lättare när de inte måste kontakta mig varje gång för att köpa rättigheterna till användning i en viss trycksak i en viss upplaga för en viss marknad. Men det beror såklart på vilka sorters kunder man har, andra fotografer gör på andra sätt och är nöjda med det.

Avslutning

Det här blev längre än jag hade tänkt, men i korthet så tror jag att fotografer skulle kunna få fler uppdrag och kunderna skulle bli nöjdare om man såg till att effektivisera fotouppdragen och såg till att bilderna faktiskt används när det är någon som har betalat för dem.

En lösning på detta är att se till så kunderna har ett enkelt sätt att använda sig av bilderna de har köpt, dels med enkla avtal och dels med ett enkelt bildarkiv.

Sen skadar det inte om man ser till att kunderna inte betalar för mycket för allt runtomkring, som det lätt blir med småuppdrag. Bättre då att föreslå att man slår fler flugor i en smäll, när man ändå håller på.

Angående bilderna

Jag valde att illustrera detta ganska pratiga (och väldigt långa) inlägg med lite bilder jag fotograferade i Nice och Marseille för några år sedan för en kunds räkning. Fortfarande är det ett av mina bästa exempel på hur ett företag kan få mer valuta för sina pengar genom att göra flera saker samtidigt.

I det här fallet var det Dometic, ett företag som skulle spela in några korta reklamfilmer med hjälp av ett svenskt produktionsbolag de flög ner till Frankrike för jobbet. När de ändå skulle betala för rekvisita och modeller kom de på den smarta idén att hyra in mig som stillbildsfotograf för att inte bara få några reklamfilmer utan även fylla på sin bildbank med användbara bilder.

Efter att vi kom överens om en klumpsumma för resa, fotografering och retusch fick de sedan 100 bilder levererade som de även hade köpt loss rättigheterna till. De använder fortfarande dessa bilder på webben och i trycksaker, så det var nog en väldigt bra affär för dem.

Jag fick ett roligt uppdrag, ett ganska stort sådant, plus att jag fortfarande glädjer mig åt att bilderna används flitigt. De hade aldrig gjort detta om de inte hade en smidig lösning för att använda bilderna, och de hade säkert aldrig fått så många bilder till ett så bra pris om de skulle ha fotograferat varje grej separat.

Slutkläm, se till att använda tiden effektivt både som fotograf och som kund. Och använd bilderna när ni ändå har lagt ner tid och pengar på att ta dem. Det kommer göra att alla parter är mer nöjda och glada.

Comments on this entry are closed.