≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Studiofoto: Porträtt med skarpt ljus

Studiofoto: Porträttfotografering i fotostudio med Profoto Magnum, svartvitt och vit bakgrund

Studiofoto av porträtt mot vit bakgrund är något som jag inte alltid tycker blir så bra. Eller snarare, det kan lätt kännas lite urvattnat om man inte gör något kul av det (t ex frilägger och monterar mot fejkad bakgrund). Gäller det väldigt närgångna porträtt funkar det såklart, men ska man ha med halvkropp eller helkropp tycker jag det kan bli aningens för sterilt många gånger.

När bilderna till slut hittar sin plats i en layout med lite text och grafik brukar det mesta lösa sig, men bara rätt upp och ned krävs det mycket för att de ska kännas intressanta.

Vid en av mina senaste porträttfotograferingar hade jag möjligheten att prova lite olika ljussättningar med en kund som jag har arbetat med under flera år i diverse projekt (jag har t ex formgivit hans logotyp och webbplats) men aldrig fotograferat. Han är coach och en otroligt lugn och skön typ, smart också. Bilden ovan är nog den enda där han inte ser glad ut på, här t ex ser han betydligt mer ut som han brukar göra, med ett stort leende.

Lighting Setup - Diagram över ljussattning vid porträttfotografering i fotostudio med Profoto Magnum-reflektor

Här hittar du fler diagram över ljussättning i fotostudio.

Idén med denna ljussättning för porträttfotograferingen var att lite efterlikna hårt solljus, ganska inspirerat av de i min mening otroligt snygga svartvita porträtt SAS hade till skyltmaterial som fortfarande kan leva kvar på vissa resebyråer.

För att få ett så hårt och riktat ljus som inte spred sig över hela ansiktet använde jag min nya/gamla Profoto Magnum-reflektor (köpt begagnad för en rimlig summa pengar) som jag fortfarande hittar sköna användningsområden för (kolla t ex på detta porträtt i TV-stil). Den ger ett otroligt starkt, och väldigt oförlåtande ljus så det är inte tal om att få något kort skärpedjup, bilden ovan har bländare 10 tror jag. Visst, man kan tejpa dit några lager ND-filter för att få ner effekten, men så långt har jag inte kommit med experimenterandet.

Avgränsat ljus med snabb avtoning

För att ytterligare begränsa blixtljusets spridning satte jag dit ett raster (grid) som håller ljuskäglan till en mycket smalare kon. Det gör såklart även att det inte blir lika mycket ströljus som studsar runt i min relativt lilla studio. Med en sådan på blixten blir det även en kortare s.k. ”falloff” (kan man säga avtoning?) vilket gör att ljusets effekt går snabbare från stark till svag, eller ljust till mörkt.

Huvudljuset riktades snett uppifrån mot modellens ansikte och för att få bakgrunden helt vit ställde jag en annan blixt bakom honom riktad mot pappersbakgrunden. Det blev inte helt vitt överallt, men bara det är tillräckligt ljust kring kroppens konturer tar det inte många sekunder i Photoshop för att lösa det problemet. Viktigast är att slippa sitta och försöka frilägga håret om bakgrunden blir för mörk där.

Den tredje och sista blixten riktades bakifrån mot baksidan av huvudet för att ge ett litet kantljus på hans vänstra kind (högra från kameran). Det hade säkert fungerat rätt bra utan den också, men har man en blixt där blir genast huvudet lite mer tredimensionellt och det framhöver formerna på ett roligare sätt.

Ofrivilligt kantljus från bakgrunden

Kantljuset som syns på hans kind i skuggan kommer från bakgrundsljuset som studsar tillbaka från den vita pappersbakgrunden. Inget som från början var meningen, men tyvärr blir det svårt att undvika när det är för kort avstånd mellan modell och bakgrund. Men, det ger en liten separation mellan kind och öra, så det blev ändå bra till slut.

Inget smink och ingen retusch (nästan)

Den här tpen av ljussättning är verkligen inget som passar alla, men när det fungerar blir det kul. Visst, det hade kanske varit på sin plats med lite smink, men å andra sidan gillar jag när man ibland kan framhäva rynkor, ansiktsdrag och porer istället för att försöka dölja dem. Den enda retuschen jag gjorde var att tona ner blänket i pannan aningens.

Framkallad i Nikon Capture NX 2 som jag precis har börjat testa och konverterad till svartvitt med ganska mycket fokus på den blå regionen med mycket kontrast.

Ska återkomma med fler bilder från denna fotosession senare.

Och som alltid, jag uppskattar verkligen kommentarer och frågor, det gör bloggandet så mycket mer levande och givande.

7 comments… add one
  • Danne 4 december, 2009, 08:27

    Precis som du säger så är detta en bild som verkligen lyfts av att vara i s/v samt att du som fotograf lyckats med konverteringen. Jag gillar att en del av hans högra sida är lite i skugga, vilket ger mer dynamik i bilden.

    Det är bilder som dessa som gjorde att jag de facto köpt in studioblixtar för att experimentera med, även om det fortfarande för mig bara är som deltids amatörfotograf som oftast bara fotograferar för jag tycker det är så f*rbannat kul. :)

  • Fotograf Catharina Fyrberg 27 april, 2011, 11:06

    Hej fotografkollegan Stefan och stort tack för att du delar med dig av dina fototips!

    Hälsningar
    Catharina Fyrberg
    Fotograf Göteborg

  • Stefan Tell 27 april, 2011, 11:14

    Hej, och tack för kommentarerna. Alltid uppskattat (och mycket det som driver den här bloggen).

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.