≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Ljussättning för företagsporträtt

Personalbilder och porträttfotografering är en del av det jag fotograferar och efter ett par år hinner man få lite grepp om vad som fungerar och inte. Oftast fotograferar jag medarbetare och ledningsgrupper i min kompakta fotostudio men många gånger är det smidigare för alla parter om jag tar med mig några studioblixtar och tillbehör för att sätta upp en studiomiljö på deras kontor.

Porträttfotografering i fotostudio med guide om ljussättning

Att ta ett (1) porträtt är inte så svårt, inte heller att ljussätta för en person. Då kan man experimentera lite och prova sig fram, eller välja ett ljus som passar just den personens ansikte och utseende för att få till det riktigt bra.

Ljussätta för alla

Ska man däremot få 20, 30 eller 50 medarbetare att se bra ut i fotostudion kräver det lite mer tanke bakom det hela. Och man får oftast hålla sig till något som fungerar för flera hudtyper, frisyrer, klädslar och kroppsformer. Då blir det lätt att man tar till det lite säkrare, dvs ett stort och hyfsat mjukt ljus.

3 studioblixtar, men två räcker

Bilden ovan är ljussatt med tre stycken studioblixtar från Profoto (2 st Profoto Compact 300 och en Compact 600R), det skulle säkert gå att få det ungefär på det här sättet med endast två blixtar, men nu hade jag tre och tyckte jag kunde använda alla. Sen går det alldeles utmärkt att byta ut studioblixtarna mot mindre kamerablixtar, t ex Speedlights, och få motsvarande resultat.

Lighting_Setup_diagram_porträttfotografering_fotostudio_konsult

Huvudljus, hårljus och bakgrundsljus

I korthet är det så ljussättningen för porträttet är gjord. Huvudljuset som är stort består av en studioblixt med en ljusmodifierare från Profoto som heter Octa och har en diameter på 150 cm, en åttakantig softbox som upplevs som i princip rund. Octan är placerad väldigt nära personen som ska fotograferas för att ljuset ska bli så mjukt som möjligt, inte riktad rakt mot ansiktet utan lite framför så ljuset ”glider förbi” och även träffar skuggsidan.

Lätta upp skuggorna med reflexskärm

För att inte skuggsidan av ansiktet ska bli för mörk placerade jag en vit reflexskärm på andra sidan av modellen som reflekterar en viss del av ljuset från blixten. Hade jag velat ha mer ljus, eller hårdare, kunde jag använt en silverfärgad reflexskärm, men här passade ett vitt, mjukt ljus bra. Genom att placera den nära eller en bit bort kan man enkelt styra hur mycket ljus som reflekteras och därmed också hur ljus skuggsidan blir. Den vita reflexskärmen i det här fallet var bara en enkel vit skiva wellpapp, men det går såklart bra med vilken vit yta som helst, bara den är helt vit så inte eventuell färgton påverkar bilden.

Lyft bilden med hårljus

Även om effekten inte så supertydligt gör det en rätt stor skillnad om man kan placera en blixt bakom modellen och rikta mot baksidan av huvudet. I det här fallet använde jag en blixt med reflektor som hade ett raster i sig för att styra spridningen av ljuset så att ljuskäglan blev smalare och mer riktad. Det är främst som s.k. hårljus för att de med mörkt hår inte ska få sina frisyrer att smälta in för mycket i den mörka bakgrunden. Sen blir det en bonus när man ser till att ljuset även träffar baksidan av huvudet och halsen samt axlar för att få till en liten ljus kant där som definierar personen på bild och hans/hennes form lite.

En tonad bakgrund

Sista blixten ställde jag på ett ministativ bakom personen som fotograferades och riktade mot bakgrunden. Även där använde jag ett raster på blixten för att få en begränsad ljuskon som gav en tonad bakgrund. Hade jag inte använt denna blixt skulle bakgrunden varit lika mörk över hela bilden som den är i toppen, dvs nästan svart.

Det om det, en ljussättning som kanske inte är världens mest spännande, men med ett så pass mjukt och stort huvudljus funkar det till rätt många ansiktstyper, frisyrer och utseenden. Och det är nästan ett måste när man plåtar många människor där bilderna ska ha en gemensam känsla i ljuset.

Klicka här om du vill se fler diagram över ljussättning.

Skriv gärna en kommentar om du har några frågor eller synpunkter på det här, alltid kul att få respons.

Comments on this entry are closed.

  • Leif 23 juni, 2009, 17:49

    Spännande ljussättning eller inte så tycker jag den är bra, eller i fallet med ”Corporate portrait 3” riktigt bra! Fast tusan vet om jag inte hade försökt att spela ned blänket på hjässan på den stora bilden i ditt blogginlägg. Känns i mitt tycke liiiiiiiiite för iögonfallande, även om det inte på något sätt sänker bilden.

  • M A D E B Y M E- F O T O 24 juni, 2009, 00:29

    Svar: Börja lite innan.. kom en bit in i det hela!

    Förresten, intressant läsning detta du har skrivit här :)
    Får nog blir att följa med ditt rss flöde :)

    Mvh

  • Robert Claesson 18 oktober, 2010, 20:01

    Måste fråga dig om bilerna dom har en lite blank kännsla lite lyxig kännsla. Förstår du vad jag menar? Hur lyckas man få det?

    • Stefan Tell 18 oktober, 2010, 22:53

      Skulle nog säga att det är en kombination av ljussättningen och den svartvita konverteringen plus det sätt som bilderna är skärpta. Ljuset är ju rätt kontrastrikt trots att det är stort, men det mesta kommer nog från Lightroom (eller om man väljer att konvertera till svartvitt i Photoshop) där det mest handlar om att få en bra blandning av de olika färgkanalerna.

      Jag brukar experimentera mig fram för att hitta en hyfsat lagom inställning som passar de flesta hudtyper bland de jag har fotograferat vid ett visst tillfälle. Risken är alltid att om man hittar en inställning som blir toppen på en person kan det få någon annan att se helt galen ut.

  • Robert Claesson 19 oktober, 2010, 08:42

    Hur gör du när du skärper bilderna? Så jäkla snyggt!