≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Print 24 – bra och inte lika bra

Till vissa mindre tryckproduktioner har jag hittat ett onlinetryckeri som har levererat bra tidigare. Men det är kanske inte deras styrka egentligen, det bästa med dem är att man på ett enkelt sätt kan laborera med olika alternativ (ok, det finns inte så många papperstyper att välja mellan, men ändå) och direkt se hur det påverkar priset och leveranstiden.

Print24 heter de och har en inte så snygg men väl så funktionell webb. Bara det att kunna gå dit för att räkna på ett jobb gör att man bryr sig mindre om att valmöjligheterna är små vad det gäller det mesta. Behöver man bara snabbt göra några flyers, visitkort eller liknande småsaker känns det bättre att kunna se vad som går att ordna inom budget och tidsram, inte slita ut ens tryckerikontakter med en massa nya förfrågningar hela tiden.

Varför gör inte alla såhär?

Det kan man ju undra? Tänk om alla tryckerier vände ut sina offertberäkningar så deras kunder själva kunde räkna på jobb, och då menar jag såklart alla, inte bara storkunderna som förhoppningsvis kan göra detta redan nu.

Antalet tryckerier som bara har en presentationswebb är oroande stor. Och efter att ha kunnat använda t ex Print24 som ett verktyg för att snabbt kunna ge kunderna besked känns det där telefonsamtalet till ett företag som bara har bemödat sig om att presentera tryckpressarna lite väl långt bort.

Vilket paradis?

Man kunde tro att jag får betalt för att skriva dessa vackra ord, men så är det icke. Det senaste mindre tryckjobbet jag lade på dem höll på att gå riktigt illa efter att jag fick ett automatiskt mail där de torrt och trist skrev att ordern var försenad. Och just i det fallet fanns det väldigt små marginaler. Så jag ringde upp dem. Och de svarade, med hyfsat bra besked, så allt ordnade sig till slut.

Men inget mer har hänt. De har levererat för sent och inte ens återkommit med någon form av kompensation. Alltid en konstig grej att göra, speciellt för ett företag som lever på Internet.

Personligt är ju bra ändå

I väldigt många fall går det att göra saker utan att behöva prata med en endaste människa, men det finns såklart fall där inget slår en serviceinriktad organisation som löser problem. Och man blir så mycket mer tacksam efteråt. Matton är ett sådant företag, enligt min mening. De har hjälpt mig snabbt och flexibelt när det knipit, och den hjälpen får man sällan från helt Internetbaserade organisationer. Eller några alls egentligen.

Så det är bara att hoppas att man tänker på det nästa gång man ska välja leverantör. För man får ju oftast vad man betalar för.

Nåväl, prova gärna Print24 men ha lite extra tid om något skulle strula. Matton däremot har jag fullt förtroende för.

.

Next post:

Previous post: