≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Freitag, bra väskor – bra marknadsföring

De två bröderna Freitag i Zurich är förutom att vara väldigt trevliga killar även fantastiska på att marknadsföra sitt väskmärke med deras efternamn. De började i liten skala för en massa år sedan och sydde väskor av gamla lastbilspresenningar (väskan), cykelslangar (kanterna) och bilbälten (axelremmen).

Under åren har det blivit lite fler modeller, plus en och annan sak som inte är en väska, t ex fotbollar av presenning, plånböcker, iPod-fordral och lite annat. Men hela tiden har känslan och kommunikationen varit fantastiskt konsekvent. Inte lika som i tråkig utan lika som i en bra linje.

Jag köpte min första Freitag-väska i Köpenhamn på 90-talet, träffade en tjej på ett kafé i Stockholm som också hade en sådan väska och som visade sig känna bröderna, följde med ner till Zurich där de har sitt huvudkontor och prövade sen på att bli agent för märket här i Sverige.

Gick sådär

Tyvärr gapade jag nog efter lite väl mycket eftersom jag hade fullt upp med att driva den webb/reklambyrå jag då var delägare i, så det blev inte så bra som det kunde ha blivit. Sen har det aldrig rikigt spritt sig häruppe i Sverige, av någon anledning (inte bara mitt fel hoppas jag). Det räcker med att åka till Danmark och neråt för att se dem överallt. Fast lika glada är väl alla svenskar som köpt en på nätet eller på någon resa, så det kan få vara lite unikt ändå.

Fast unikt är det, hur man än gör det. Affärsidén kan kännas enkel, fast krånglig att genomföra. Varje väskas material är utskuret ur en unik, använd, presenning som har tillbringat sitt liv med att åka runt på Autobahn, vilket gör att ingen väska är likadan. Lite lika kan de såklart vara ibland, men helt lika blir de aldrig. Och de är lite lagom slitna redan från start, vilket är ett säljargument i sig.

Foto från Flickr: Masahiro Ihara

Det har varit många kopior, vid ett tillfälle var det någon lågpriskedja i Schweiz som gjorde en egen variant de döpte till Donnerstag. Och på några skolor har de haft som projekt att göra egna väskor på samma sätt, lite som syslöjd fast med ett mer udda material.

Hursomhelst, de fortsätter att hitta på sköna projekt som alltid känns som de passar in i varumärket. Senast var det en tävling att designa en presenning för en lastbil som sedan ska åka runt på vägarna ett tag och mogna för att till slut bli väskor. Över 3.000 bidrag från 70 länder kom in. Enligt dem ska den sedan bli väskor framåt 2013.

Och speciellt, även fast de finns över hela världen och känns rätt stora vid det här laget har de fortfarande något entusiastiskt över hela sin framtoning, kommunikation och marknadsföring. Brukar ju annars vara något som lätt kan försvinna med tiden för många företag som växer sig stora. Här är det verkligen varumärkesbyggande och allt det där.

Jag kan varmt rekommendera en Freitag-väska, och vill man köpa från Sverige är nog deras webbshop bästa alternativet om man vill ha ett stort urval att välja bland. De har t om en liten applikation där man kan designa sin egen väska utifrån några utvalda presenningar. Man placerar ut skärformen för att få ut de olika delar som krävs, lite som när man gör pepparkakshus, och vips blir det en superunik väska.

Bara det att varje väska är fotograferad så man ser exakt vad man får, ur alla vinklar är nästan något som de flesta med likadana produkter (inte väskor, allt de säljer) knappt klarar av.

Lite bra länkar:

Och till sist: www.freitag.ch

.

0 comments… add one

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.